Tein Distan omaa B2B-myyntiä ja sovin puhelimitse vartin etätapaamisen yritykseen, jonka arvelin taustatietojen perusteella sopivan asiakasprofiiliimme. Sain liidiltä* siirtopyynnön eri päivälle samalla viikolla, jolle tapaaminen oli ajoitettu. Vartin tapaamisen siirtäminen onnistui kalenterin tukkoisuudesta huolimatta.
Itse tapaamisessa tavoitin asiakkaan sovittuun aikaan jostain aivan muualta kuin toimistolta, jonne hän tosin oli jo kohta saapumassa. Hyödynsin tuon 10 minuuttia jatkamalla kesken olleita töitäni. Olinhan koneeni ääressä.
Pääsin etätapaamisen aikana varsin pian kiinni siitä, että liidi ei sopinut Distan profiiliin. Yrityksen kokoluokka oli haluamamme ja palvelu olisi sinällään ollut hienosti etämyytävissä, mutta koulukunnat eivät tällä kertaa kohdanneet. Sanoin asian suoraan ääneen liidille ja myönsin ottaneeni valistuneen selkeän kaupallisen tappion.
Miksi siis voitin hävitessäni?
B2B-myynti tarvitsee edelleen erinomaista vuorovaikuttamista kasvokkain, mutta sen rinnalle pitää ottaa niin sanottu hybridimyynti juuri esittelemistäni syistä. Jos liidi olisi ollut validi, olisin jatkanut ehkä toisen kierroksen etänä hieman eri kattauksella tai tarvittaessa pyrkinyt tapaamaan kasvokkain. Nyt siihen ei ollut tarvetta, koska laadullistin liidin kevyesti vartin tapaamisessa ja optimoin tekemiseni kalenteriani vaalien.
Lähetä viesti juha-matti.raukola@dista.fi tai soita 050 448 7886, niin sovitaan vartin aika ja näytän, mitä etämyynti voisi tarkoittaa sinun yrityksellesi.
Juha-Matti Raukola, Co-Founder Linkedin
Dista Oy | GSM +358 50 448 7886
www.dista.fi | Hämeenkatu 15A, TRE
Distan erikoisalaa on B2B-myynti, jossa perinteisen myynnin teho moninkertaistetaan oikein vedetyillä ja tavoitteellistetuilla etätapaamisilla.
*Liidi = Laadukkaaksi tunnistettu poka, jolle voisi pukea ostohousut.