Miten Lontoosta myytiin koko Suomeen yhden myyjän toimesta? – Case Flockler

1800km nousematta tuolilta – Miksi menestynyt ja palkittu Flockler valitsi kumppanikseen Distan?

Miten ihmeessä myydä tehokkaasti Suomessa, jossa (pitkät) etäisyydet määrittelevät myyjien tehokkuutta, ajankäyttöä ja joskus myös motivaatiota. Entä, jos pitäisi myydä ulkomailta Suomeen tehokkaasti?

Flockler on hieno tarina. Yhtiön tarjoama sisältömarkkinoinnin julkaisujärjestelmä brändeille ja julkaisijoille on lyönyt läpi yhtäaikaisesti Britanniassa ja Suomessa. Flockler panosti käytännössä heti alussa läsnäoloonsa UK:ssa tasavertaisesti Suomen toimistoonsa nähden. Yhtiön mainiosti tuotteistettu järjestelmä onkin lyönyt läpi Britanniassa asiakkainaan mm. Penguin Random House, Thomas Cook ja Travelodge – Suomessa lista on niin ikään komea; muun muassa YLE, Alma Media, Sanoma, MTV, Fazer, Paulig, Helsingin yliopisto, Holiday Club Resorts, Vuokatti ja Kodin Ykkönen ovat löytäneet Flocklerista lisämuskelia sisältömarkkinointiinsa. Tänä päivänä kansainvälisen asiakaskunnan kerännyt ja vuonna 2011 perustettu Flockler työllistää 14 henkilöä Tampereen ja Lontoon toimistoissaan.

Flockler_Dista

Yhtiön suomalainen myyntihenkilöstö pitää majapaikkaansa Lontoossa. Myynti Suomeen on tehty tehokkaasti etänä hyödyntäen Join.me-teknologiaa näytön jakamiseen ja kännykkää (joskus Skypeä) puheyhteyden luomiseen. Prosessi on moderni, synkkaa hyvin tuotteen esittelyvalmiuksien kanssa ja palvelee laskennallisesti parhaiten järkevän myyntipeiton saavuttamista. Etätapaaminen myydään kalenteriin aivan kuten F2F-tapaaminenkin, mutta vain vartin pituisena. Vartti siksi, että se oikein käytettynä vastaa 45 minuuttia F2F (alun liiallinen kuulumisten vaihto, hassusti nimettyjen neukkareiden nimille nauraminen ja sääolosuhteiden vertailu jää pois) ja siksi, että vartti oikein myytynä löytyy helpommin järkevästi valitun liidin* kalenterista.

15 minuutin etätapaamisten kiinnittämisessä kalenteriin Flockler luottaa Distaan, joka on subjektiivisen arvion mukaan ainut ns. buukkaustalo, joka ei myy lainkaan F2F-tapaamisia. Em. kannanotto luonnollisesti tarkoittaa sitä, että Dista on erikoistunut etänä tapahtuvaan myyntiin. Distan avulla on mahdollista myyntipeittää Suomi mistä tahansa – myös toisesta maasta käsin. Etätapaamisten konversio (soitosta etätapaaminen) on hyvin suunnitellussa yhteistyössä on noin 28%, eli 2,8 kymmenestä kiinnisaadusta kuulee mielellään etätapaamisessa lisää, mistä Flocklerissa on kyse. Lontoosta käsin on myös vedetty monitapaamisia Suomeen tilanteessa, jossa liidin päättäjät ovat eri lokaatioissa – kännykällä siis moninpuhelu (kyllä, kaikilla kännyköillä onnistuu ilman erillistä sovellusta) pystyyn ja demotus Join.me:n avulla. Join.me mahdollistaa näytönjakamisen siten, että vastapuolen ei tarvitse asentaa mitään, esivalmistautua tai omata tietoteknisiä taitoja.

”Dista oli selvä valinta kumppaniksi. Se, että he ovat erikoistuneet etätapaamisiin ja etämyyntiin, ei ratkaissut vaan pikemminkin se, että Distan ymmärrys modernista myynnistä on kovalla tasolla.” Toni Hopponen, Flockler Oy, Perustaja.

Jos ehdit jo miettiä, että helppohan tuotetta on myydä etänä, mutta etämyynnin onnistuminen projekti- tai asiantuntijapalveluiden myynnissä on mahdotonta, kuulut 9/10:stä, jotka spontaanisti ajattelevat näin. Näytän mielelläni vartissa, miten myyntiin on asemoitu etämyyntirajapinta tapauksissa, joissa yrityksen arsenaali ei ole tuotepainotteinen.

Lähetä viesti antti.seppala@dista.fi tai soita 050 406 0545, niin sovitaan vartin aika ja näytän, mitä me olemme syöneet ja mitä etärajapinta voisi tarkoittaa teillä.

*Liidi = Laadukkaaksi tunnistettu poka, jolle voisi pukea ostohousut.

Terveisin,
Antti Seppälä

Antti Seppälä, Co-Founder & KTM Linkedin
Dista Oy | GSM +358 50 406 0545
www.dista.fi | Hämeenkatu 15A, TRE

Distan erikoisalaa on B2B-myynti, jossa perinteisen myynnin teho moninkertaistetaan oikein vedetyillä ja tavoitteellistetuilla etätapaamisilla.

Haluatko tietää lisää?

Teemu

Teemu